Září 2008

Srpen 08

2. září 2008 v 22:16 | Honza |  Srpen 2008
Tento měsíc se povedlo dokončit některé důležité kroky v renovaci. Začněme těmi jednoduššími
Renovace klimatizačí jednotky a ventilátoru
Veškeré díly i spojovací materiál byly opískovány. Plastové šasi bylo vytmeleno a nastříkáno do epoxidové základové a vrchní černé epoxidové barvy. Všechny klapky podtlakového systému ovládání byly pozinkovány a nasříkány barvou. Z USA jsme objednal nový výměník topení neboť původní byl děravý jako řešeto. Vše bylo složeno do původního stavu. Výsledek je myslím perfektní. Posuďte sami.


Brzdový válec
Brzdový válec byl opískován nalakován a složen z původních dílů. Těsnost budu zkoušet až po montáži brzdového systému do auta.
Palubní deska
Kostra palubky byla opískována stříknuta do základové barvy a poté do černého akrylového laku. Plastové panely byly jemně opískovány tak, aby se neponičila původní struktura plastu a poté nastříkány plastovým primerem a černou akrylovou barvou. Původní stříbrné linky byly opraveny zamaskovány a stříknuty hlinkovou (chromovou) barvou. Vyzkoušel jsme několik typů těchto rádoby chromových barev a ve všech případech jde opravdu pouze o imitaci, navíc velmi málo odolnou proti otěru. Nakonec jsem skončil u chromové barvy od firmy Weicon, která byla asi nejlepší. Na trhu existuje i opravdová náhrada chromu v barvě od firmy Mirrachrom , ovšem je neskutečně drahá. 10 deci za cca 3000 Kč se mi zdá opravu moc.

Sedadla
Další věcí byla příprava předních a zadních sedadel na nové čalounění. Původní černé a poničené čalounění jsem odstranil včetně molitanových pěn. Na samotné kostře jsem vyvařil několik prasklin. Následně jsme celé odpoledne věnoval pískování sedadel. Vše bylo poté stříknuto do epoxidové základovky a vrchního černého akrylátu.
Motor,
V srpnu jsem se konečně dostal i k srdci auta a to motorové jednotce. Jen zmíním že se mi podařilo motor, pokud byl ještě v autě, nastartovat, což ovšem ještě nevypovídalo o stavu v jakém se nachází.
Po důkladném očištění Arvou jsme přistoupili k samotné demontáži
Již samotné sundání ventilových vík a "bahno" od oleje ukazovalo že celková kondice nebude valná.
Sundání hlav šlo poměrně hladce.
Jak se ukázalo motor žádnou opravou neprošel o čem svědčil standardní průměr válců 4 palce. Přesto byly znatelné nákružky a opotřebení třecích ploch.
Motor je o obsahu 302 kubických palců (5l) a není původní. Původní motor byl o objemu 351 . Dle dekódování tzv. casting number pochází z roku 1972 a byl určen pro platformu Ford Fairlane. Rok výroby je důležitý pro správné objednáni náhradních dílu. Mimochodem tento rok došlo k hlavním změnám a to:
- použití nové rozvodové sady s dvoudílným excentrem pohonu palivového čerpadla
- použití ERG ventilu recirkulace spalin v sání z důvodu přísnějších emisních limitu v USA roku 1972
Zanešené kanály chladicího okruhu....

Rozvodový řetěz i ozubená kola byly na odpis. Jen se divím, že ještě nedošlo k přeskočení mezi zuby. Max. povolený průtah je 1/2 palce. Tento měl evidentně více :-)
Vačka vypadal celkem zachovale.

Takto rozebraný blok a hlavy jsem předal odborné firmě na proměření , identifikaci dílů které bude třeba koupit a provedení výbrusu
Ortel byl celkem jednoznačný:
Výbrus válců o 0.03 palce a hlavních ložisek kliky a ojnic o 0.01 palce. Hlavy se na první pohled zdály v pořádku , ale pokusu o pouhé zabroušení ventilů selhal a bylo nutné objednat nové.
Protože jsem plánoval i menší výkonové úpravy i seznam objednaných dílů byl celkem dlouhý.
- Písty, kroužky
- olejové čerpadlo
- všechna těsnění
- nová ložiska kliky a ojnic
- Set rozvodových kol a řetězu
- Ostřejší vačka s hydraulickými zdvihátky
- Nové pružiny
- Nové ventily
a další drobnosti
To samozřejmě nebude vše a dále bude objednáno i výkonové sání, nová vodní pumpa, karburátor , nové výfukové svody atd...
Poslední srpnový víked jsem dokončil drobností jako opravu nosníků předních světlometů.
Oprava spočívla v důkladném opískování a vytmlení vyrezlých a děravých míst



Opískoval jsem další díly, pedály, olejovou vanu.
Opískovaná vana
Pedály v pozinku


Složil jsme pedálovou soustvau, ruční (nebo spíš nožní brzdu) plynový a brzdový pedál.

Zkompletovaná ruční brzda, zinkovana v silnovrstvém chromátu




Červenec 2008

1. září 2008 v 22:21 | Honza |  Červenec 2008
Původní plán na červenec byl začít konečně s vyvařováním karoserie. Z důvodu problémů s transportem dílů z USA se to však muselo odložit až na podzimní období. Začal jsem se tedy zabývat s opravou a renovaci jednotlivých zařízení.
Nechal jsem galvanizovat spojovací materiál, šrouby matice, a různé další drobností, panty kapoty apod. Vše jsem předem opískoval ruční pískovačkou a poté nechal galvanizoval do silnovrstvého stříbrného chromátu.
Na obrázku je možné vidět třídení šroubů a matek
Alternátor
Alternátor byl kompletně rozložen. Hliníková kostra opískována a natřena. Přední ložisko vyměněno za nové. Poškozený lak na statorovém vinutí opraven. Vše zpět složeno a částečně proměřeno.
Alternátor, půvpdní stav...
Po renovaci....
Zadní náprava
Zadní náprava, byla proměřena a vyčištěna. Povrch byl již otryskán a žárově zinkován. Na ošetření proti další korozi jsem použil polyuretanovou základovou a poté vrchní barvu. Stejný postup byl použit u přední nápravy a kardanové hřídele. Kardanové kříže jsem objednal nové. Vše bylo složeno zpět, nasazeno nové těsnění víka diferenciálu a utaženo dle specifikace momentovým klíčem. Ložiska poloos byla řádně vyčištěna a promazána.

Očištění těsnících ploch

lubrikace..
nové těsnění..

Víko je zpět a dotaženo dle specifikace 50-75 Ft-lbs
Pískování a zase pískování.....
Pískování je ideální způsob jak zbavit díly povrchové i hloubkové koroze až na holý kov. Při renovaci je nepostradatelným pomocníkem. Standartní postup tj. použití drátových či brusných kartáčů je také možný, ale pískování je absolutně nejvhodnější metoda. Je rychlá, dostane rez i z obtížně tvarovaných povrchů. Nevýhodou je nutnost použití tlakového vzduchu a neskutečně špinavá práce. Prach a písek máte opravdu úplně všude.
Kromě menší ruční pískovací pistole, která je vhodná na opravdu malé díly jsem pořídil i větší zařízení, které již umožňuje rychle pískovat i velké plochy. S nadsázkou se dá říct že jím prošel téměř každý kovový díl na autě.
Níže je několik fotek otryskaných předmětů.

brzdový válec, plynový pedál, kryty tlumičů

držáky motoru, silentblok převodovky, brzdový pedál, přední blinkr,...
Brzdový systém
Hlavní brzdový válec jsme rozebral . Tělo opískoval a ostatní vyčistil.
Podtlakový posilovač jsem rozebral na obě dvě polokoule a opět otryskal a vyčistil všechna těsnění.
Brzdové vedení používá trubky o průměru 4,75mm tedy standartní průměr dostupný i u nás. Fitinky a převlečené matky mají různé průměry závitu. Na většině spojů je použit rozměr 3/8" , u rozdělovače hydraulické kapaliny a brzdovém válci je rozměr větší asi 10,5mm a 12,4 (1/2")

rozebraný hlavní brzdový válec

otryskaný podltakový posilovač, nechtěl povolit....

... konečně povolil a obě polokoule odskočily...

Palubka
Na konec měsíce jsme si nechali opravdovou lahůdku a to palubku a přístroje.
Odstranil jsem všechny kabelové svazky. A poté i veškerou další drobnosti, ovládání klimatizace, kapličku s rychloměrem otáčkoměrem. Vyjmul spínače světel stěračů. a vzduchová potrubí do výduchů klimatizace.
Vrchní kryt palubky jsem opískoval a nalakoval.
Na veškeré větší díly používám epoxidovou základovou barvu EPOLEX a poté akrylový lak, někde s případným zatmelení a zabroušením viditelných dílů. Na malé díly na které se nevyplatí špinit pistoli stříkám běžnými akrylovými barvami ve spreji.

Palubka po odstranění kabeláže, puvodní pozinkvání už neexistuje a je zrezlé

Přístroje.. čísleníky jsou mírně orezlé ale téměř to není vidět, buď nechám vyrobit kopie jako pruhledné eikety nebo to nechám tak jak je...

Otryskaný kryt palubky , v epoxidové základovce