Duben 2009

14. dubna 2009 v 21:58 | Honza |  Duben 2009
Motor - dokončení a záběh

Duben začal slibně a dočkal jsem se poslední dodávky dílu na stavbu motoru a pustil jsem se do práce na dokončení.
Nová zdvíhatka Comp cams jsem lehce pokropil olejem.
Spodek namazal specilální vazelínou pro záběh motoru
Nová vahadla Com Cams Magnum jsou připravena k montáži
Teď nastává práce seřízení ventilového rozvodu.
Nově objednané tyčky Comp Cams Magnum z tvrzené oceli. Každý ventil musí dostat tyčku se správnou délkou, jejichž správné určení jsem popisoval v jendom z minulých článků. Nastavení u tehoto typu rozvodu (adjustabe rail type rocker arms) se provádí tak, že jemně dotahujete vahadlo a kroutíte s tyčkou. Jakmile ucítíte náznak malého tření tak stop. Následně ještě půl otáčky a zdvíhátko by mělo mít správné předpětí pružinky.
Následujě montáž těsnění sání. Těsnění u hlav je dobré přilepit plošným těsnícím tmelem
To samé lepidlo na dosedací stranu těsnění
Vodní kanály je dobré zatmelit silikonovým tmelem. Korková těsnění mezi sáním a blokem byla v manuálu doporučena nahradit asi 6 mm silným proužkem silikonového tmelu
a instalace sání Edlebrock Performer na těsnění
Pod korková těsnení ventilových vík se nedává žádný tmel ani lepidlo. Na obrázku je i nainstalované benzinové čerpadlo a čidlo tlaku oleje pro ručičkový ukazatel.
Instalován karburátor Holley 4160, původní alternátor, čerpadlo posilovače a sportovní vrtule Flex-a-Lite
a výsledek.... Instalováno zapalování. Rozdělovač Accel. Nastaven byl odtrh palce rozdělovače a záběhový předstih cca 10 stupnů. Nové kabely svíčky a indukční cívka Accel










Nyní nastal slavnostní okažmik, na který jsme se těšili už celý rok a to spuštění a záběh motoru. Řeknu vám, slyšt po dlouhé době zvuk vlastní V8mičky opravdu stojí za to.

Ze stavby a prvního spuštění jsem zpracoval krátké video, které můžete shlédnout zde:

Do motoru s tímto typem vačky (Flat Tappet)musí přijít olej s vysokým obsahem zinku tzv. ZZDP. Bohužel dnešní oleje kvůli ekologickým limitů jej už obsahují minimálně. Při použití nesprávného oleje hrozí vysoké riziko zničení vačkového hřídele. To bylo údajně i potvrzeno v průběhu 90 let v USA. kdy výrobci potichu přešli na nové typy a majitelé starších V8 motorů s nimi měli velmi mnoho problémů. Abych neponechal nic náhodě, dopátral jsme se, že jeden z mála olejů s vyšším obsahem zinku je např. olej Valvoline racing 20w50. A pro jistotu jsem pro záběh použil i speciální aditivum objednané ze Summit racing. Pro záběh vačky je kritických prvních 30 minut běhu motoru. Otáčky motoru be měly být v rozmezí 2000-2500 za minutu po dobu 30 minut.

Na záběh jsem se dostatečně připravil. Před motor postavil nový chladič a naplnil chladicí okruh vodou a chladičem nechal neustále protékat malý proud vody studené vody z vodovodu
Autobaterie 60Ah (600 A startovací proud) měla s novým motorem dost práce, proto jsem dal paralelně ještě jednu.

Po nasátí benzínu do karburátoru chytil motor okamžitě a my (i sousedi široko daleko :-) uslyšeli poprvé burácení V8mičky.
Pomocí otáčkoměru z roku 1944 po dědovi jsem nastavil otáčky na 2300 za minutu.
Bohužel naše nadšení netrvalo dlouho a asi po 4 minutách začal z chladiče tryskat gejzír vody. Motor jsme okamžitě vypnuli a začali zjišťovat co se stalo. Už mi v hlavě začínaly běhat černé myšlenky, co jsme udělali špatně. Nakonec nás napadlo, že by tento problém mohl být způsoben termostatem. Zdálo se to logické i k okamžiku, kdy z motoru začala téci voda. Při běhu na relativně vysokých otáčkách je nejprve termostat uzavřen a motor jede na vnitřní okruh. Protože dojde k poměrně rychlému ohřevu vody, termostat náhle otevře a veškerá vařící voda se tlakem nahrne do chaldiče a způsobí onen gejzír, který mě málem opařil. Jali jsem se tuto teorii ověřit a termostat uplně ostranili. Další den jsme záběh zkusili znovu a opravdu motor i chlazení fungovalo na 100 %. Záběh trval celých 30 minut. Spáli jsme při něm asi 8 litru benzinu. Brácha infračerveným pyrometrem neustále kontroloval teplotu motoru. Jen pro zajímavost, naměřili následující hodnoty.

Hlavy v zadní části :80-90 C
Hlavy u svodu 110-120 C
Svody: 600 C

Příprava před prvním spuštěním
Starý německý otáčkoměr z roku 1944 po dědovi. Pro naše účely plně postačuje
Přísada do oleje pro záběh motoru. Celkem jsme nalili asi 5 litru oleje Valvoline Racing 20W50 a asi půl litru této vodičky
a V8mička běží...



Čalounění sedadel

Na pár dní jsme se s bráchou změnili v čalouníky sedadel. Protože to je jedna z dalších věcí kterou jsem v žiotě neviděl ani z dálky , tak sem alespoň nastudoval ruzné postupy na internetu abych alespoň něco pochytil. Rámy sedadel jsem měl již připrevený, opískovaný a nalakovaný z loňska. Čalounění je původní na míru ušité v USA pro model Mach 1 v originální vinilové kožence i odpovídající barevné kombinaci Vermillion red - Black inserts. Zde uvádím mnou zvolený postup.

Krabice obsahuje čalounění předních i zadního sedáku

Rám předního sedáku je již připravn od loňska. Můžeme začít
Juta gramáže 360 zakoupená v metráži v Řempu. Jutu jsem vystřihl na požadovný tvar a sponkami přichytil k rámu.
Okraj jsme vyztužil proužkem geotextilie, což je takový filc z odpadových tkanin a přilepil alkaprenem. Původní H rám ze starého molitanu sedačky jsem opískoval a následně opětovně použil a přichytil sponakmi k pružinám. Zde je nutné přesně dodržet umístění vzhledem k zářezům k molitanu takže je to nutné dobře rozměřit.
Aby čalpunění sedělo a drželo tvar je přichyceno pomocí spousty drátů. Ja jsme koupil za par kaček pružné dráty v modleářskyým potřebách v průměrech 2 a 3 mm. Nařezal na správné rozměry a ostré konce nahřál letlampou a ohnul do očka
... a pro jistotu nalakoval, aby nerezly
Zde vidíte kleště na sponky. Vpravo, ty malé jsou takové čínské šmejdy co nic nevydrží a hned prasknou . Na druhou stranu se s nimi snáze pracuje protože mají menší čelisti a všude se dostanou. Vlevo jsou robustnější a větší klešte.
Před usazením molitanu jsem obě strany nastříkal lepidlem ve spreji např. (Dinitrol , UHU,..)
Molitan se přilepí k rámu
a následně se přichytí dráty sponkami přes molitan k drátům vespodu. U sedáku to šlo docela dobře, ale u opěradla to bylo hodně náročně kvůli silnému molitanu
Čalounění se otočí naruby. Je dorbé jej nahřát u kamen nebo na slunci. Lépe se s ním pracuje , je měkčí a snáze vyhlazují různé vlny
Do všitých návleků se vloží dráty a postupně se sponkami přichycuje k sedáku. Osvědčilo se mi nejdrříve spojit spodní zadní stranu. Nasledně vrchní dva dráty pak spodní stranové a ve finále přední spodní
Finálně je nutné vinyl vyhlazovat a tvarovat různé vlny a boule co se tvoří. Následně udělat díry pro šrouby (zde bych doporučil před natažením čalounění do děr našroubovat šrouby. Hlava šroubu se pod potahem hledá rozhodně lépe než malá dírka)



Opěradlo se dělalo podobně. Zde je opravdu nutné přesně naměřit umístení U drátu k rámu
Přichycení molitanu kespodnímu U drátu nebyla rozhodně žádná zábava. Molitan byl hodně silný a sponku jej šlo procvaknout jen velmi obtížně
Natažení čalounění probíha obdobně. Mě se osvědčilo opět nejdříve uchytit vrchní zadní drát . Následně přední dráty a nakonec spodní vzadu.




Čalounění předních a zadního sedadla nám dalo asi 3 dny usilovné práce. Výsledek je zachycen níže. Myslím , že na to, že jsme toto dělali poprvé a prakticky bez zkušeností je výsledek perfektní.




Lakování náprav, řízení
Nová ramena nápravy i řízení byly z výroby nastříknuty jednou vrstvou černé matovky, což jsem tedy rozhodně nesheldal jako optimalní. A protože musíme mít na autě všechno perfektní lakoval jsem je do stříbrné. Zde jsem na doporučení zvolil obyčejný Hammerite. Dostatečně naředil do pistole a stříkl ve třech vstvách.
stříkaní...
díly přední nápravy hotové



a nové zadní listové pružiny také...






 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 Honza Honza | E-mail | Web | 27. dubna 2009 v 21:36 | Reagovat

Moc pěkně provedeno a popsáno, můj motor v Camaru zrovna prochází velmi podobnou kůrou a o víkendu bude taky následovat záběh. Jsem napnutej jak struna! :)

Jinak vám držim palce ať se to pěkně skládá dál..

2 Honza T Honza T | 28. dubna 2009 v 21:18 | Reagovat

Vidím, že vlastníte nádherné Camaro. Pěkný web. Ať se vše podaří, přeji hodně zdaru.

3 Honza Honza | E-mail | Web | 29. dubna 2009 v 19:21 | Reagovat

[2]: Nápodobně samozřejmě :) Děláte to pěkně z gruntu!

4 Honza T Honza T | 29. dubna 2009 v 20:55 | Reagovat

[3]: Diky, no ono se to asi ani jinak neda :) to auto mi nejak prirostlo k srdci. O vikednu prihodim dalsi "update" - calouneni sedadel a stavbu prevodovky...

5 Honza Honza | E-mail | Web | 30. dubna 2009 v 10:03 | Reagovat

Dal jsem si tvé stránky do RSS, takže už o nic nepřijdu! :)

Snad neurazí tykání, my s amerikama si to obvykle můžeme dovolit :))

6 Honza T. Honza T. | 30. dubna 2009 v 22:35 | Reagovat

Jasně, právě prolézám tvoje stránky o Camaru, tak ti to taky trochu ohodnotím. Případně můžeme hodit řeč na nějakém letošním srazu amerik. Já se chystám  na sraz Mustangridersclubu v květnu a pak určitě na Hradeckou V8mičku a dál uvidím podle času (samosebou letos ještě bez auta,...)

7 Honza Honza | E-mail | Web | 19. května 2009 v 13:21 | Reagovat

Koukám, že přibylo čalounění sedadel. Já bych si teda na tohle netroufnul a pro jistotu to dal profíkovi. Ale vám se to opravdu povedlo, smekám!

8 Honza T Honza T | 20. května 2009 v 23:09 | Reagovat

zas tak tezky to nebylo,jen dost casove narocny. Navic to byla docela fuska , jeste ted ma otlacnej palec od mackani tech sponkovacich klesti:). Ted se dodelava prevodovka a opravuji plastovy plastovy panely v interieru... , klmepirina na kaslti trochu vazne, ale doufam, ze v cervnu se to trochu pohne dopredu. Pristi update prihodim asi za 2 tydny az bude cas.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama