Květen 2009

28. května 2009 v 20:50 | Honza |  Květen 2009
Repase převodovky
Po uspěšné renovaci motoru jsme se pustili do další mechnické části - Automatické převodovky C4. Převodovku jsem kompltně repasoval. Oprava spočívala ve výměně všech třecích lamel, výměně futer a všech grumových i papírových těsnících prvků. Navíc přibyl nový modulátor a měnič kroutícího momentu. Podotýkam, že jako naprostý laik jsem toto absoloval úplně poprvé a bez žádných zkušeností. Postupoval jsem pouze dle instrukcí v Haynes manuálu a infromací a dotazů z různých internetových fór. Celkové složení mi zabralo necelé dva dny. Níže uvádím fotky z postupu renovace. Teď už jen zbývá doufat , že jsem vše provedl správně a vše bude fungovat jak má.

Začínám výměnou futer a gufer na vstupní hřídeli měniče
na olejovém čerpqadle. Nejdříve je třerba vyrazit ostrým dlátem původní
futro. Šlo to celkem lehce. Je možné staré futro trochu naříznout
aby lépe prasklo
Podobně jsem vyrazil zadní futro pro přírubu kardanu.Zde je nutné naříznout. Futro je dost široké a drží jako čert.
Nová futra z opravné sady. Měnil jsme jen tyto dvě ostatní byla v pořádku

Naražení lze ulehčit nahřátím okolního materiálu a tim torchu kov "roztáhnout"
Musel jsem si nechat vysoustružit speciální nástroj na naražení, přesného rozměru . Přední futro musí být nasazeno ve správné orientaci kvůli spávnému mazání
potřebné nástroje
Následovala kompletace ozubených převodových kol v čerpadle. Vše jsem promazal ATF olejem Ford Type F popřípadě je možné použít u nás dostupný typ Mercon / Dextron
Sada nových vymezovacích podložek. Podložky jsme vyměnil v celé převodovce. Důležité jsou zejména podložky č.1 a 2 , protože vymezují celkovou vůli
Zde vidíte sestavné olejové čerpadlo s podložkami č 1 (hnědá plasová) a č.2 (kovová nahoře)-. Podložka č. 2 vymezuje celkovou vůli hřídele převodovky. Já jsem vypočetl tloušťku a vybral ze sady tu nejvíce odpovídající, v mém případě 2.16 mm (oproti původní 1.25 mm). Tím jsem docílil výslednou vůli 0.023" oproti původní 0.055". Toleranční rozsah je 0.008 - 0.042". Takže jsem se dostal do limitu.
Následovalo vymezení tlouštky plastové podložky č.1. Na Ford Transmission foru jsme objevil fígl jak ji jednoduše zjistit. Stačí pumpu osadit prázdným bubnem Reverse drum. Vložit novou podložku č.2 vybranou v předchozím kroku a ponechat původní č.1 otočit vzhůru nohama....
Pak už jenom měrkou zjisti vůli a rozdíl připočetl k původní tloušťce podložky č.1. Mě vyšla podložka o tloušťce 2.3 mm (původní 1.65mm)
Následovala repase "mozku" převodovky.
Spočívala v rozebrání vyčištění ventilů ovládajících pisty a spojky. Pro lepší a přesnější řazení jsem vyměnil pružiny za silnější z dodaného shift kitu. Následovala kompletace včetně nového těsnení.
Pak začala samotná kompletace převodovky. Všechny díly byly řádně očištěny v tech. benzínu nebo acetonu a petroleji. Osadil jsem jednosměrnou spojku . Všchny kluzné spojky a pásy je nutné nechat asi 15 minut nechat namočené v ATF. dále Brake drum buben, Low reverse servo píst. Výstupní hřídel včetně nových těsnících koružků.
Všechny kluzné podložky gufera a gumové o kroužky je dobré namazat petrolejovou vazelínou aby se zajistilo počáteční mazání. Petrolej se po ohřátí odpaří. Samostatně jsme zkompeltoval High reverse drum buben -obsahuje nové Raybestos spojky. Dále nové spojkové pásy plantových převodovek Low reverse a front brake bands. včetně jejíich ovládacích servo pístů, ktere jsou vidět na stranách skříně.
Nasazení čerpadla. Zde jsme udělal hloupost, protože jsem si nevšiml, že olejové kroužky na hřídeli čerpadla mají různou šířku. Rozdíl byl tak malý, že to na první pohled nebylo vidět. Bohužel Haynes manuál na to neupozoňuje. Samzřejmě, že při instalci mi čerpadlo nešlo zastrčit a bohužel mi i jednen nový kroužek prasknul, takže jsem musel sehant nový. Na papírové těsnění mezi skříní čerpadlem by nemělo přijít žádné lepidlo, tak jsem tam také nic nedal. Uvidíme, zda to bude těsnit.
čerpadlo je namístě včetně zvonu pro měnič (bellhousing)
Následovala instalace "mozku". Předtím jsem tlakovým vzduchem zkontroloval základní funkčnost servo pístů.

...a finále. Instalace vany a korkoveho těsnění. Zde se opět doporučuje nedávat žádý těsnící tmel. Maximálně je možné potřít obě plochy těsnené jemným filmem RTV silikonu. Důvodem je to, aby se zbytky silikonu nedostaly do jemných olejových kanálů v převodovce. Teď už nezbývá než doufat, že vše bude fungovat, jak má :-)


Oprava plastů v interieru

Tato akce byla tak trochu noční můra, protože jsem měl pochyby o výsledku. Interér byl lakován do původní barevné kombinace "Vermillion red" Věnoval jsem tomu bezpočet hodin různých technologických pokusů až nakonec zvolil výslednou metodu. Zde přináším pár rad a mých zkušeností. Jak se to podařilo posuďte sami. Samozřejmě, nikdy už to nové nebude, ale myslím, že se to celkem podařilo.

1. zapomeňte na spreje. Blbě a nestejnoměrně to stříká. Já navíc udělal tu hloupst, že jsem objednal spreje s údajně originálním odstínem barvy, který ale po vyzkoušení byl absolutně mimo. Zbytečně vyhozené peníze.

2. Je třeba dokonale připravit povrch plastu z pohledu opravy , tmelenim tak přilnavosti vrchní barvy. Já zvolil nasledující postup
- odmaštění perchlorem
- vytmelení , zabroušení škrábanců a děr.
- Přebroušení pod vodou smirkem zr. 400 - tohle je hodně důležité
- Příprava a stříknutí čirým základem na plasty
- Stříknutí epoxidovou základovkou pro dokonalé přilnutí další vrstvy
- Přebroušení pod vodou smirkem zr. 800
- Namíchaný odstín jednosložkové barvné báze
- Dvousložkový krycí čirý lak se 75 % matu
Na dílech se strukturovaným povrchem se do laku přidala prášková struktura pro její alespoň částečnou obnovu.
Pomerančový povrch při lakování krycím lakem není u strukturovaných plastů na závadu. Spíše naopak - není třeba nalít moc vrstev.

Příklad povrchového poškození plastů, malé škrábance jdou zahladit
jemným přejetím horkovzdušnou pistolí. Hlubší je nutno smirkem zbrousit.
Tím se bohužel poničí původní strukturovaný povrch
Zabroušení vrypů smirkem 120-200 a následná příprava povrchu zabrušením pod vodou smirkem 400
Omytí vodou se saponátem
sušení
Zde vidíte nepovedený nástřik. Otřepy jsou způsobeny nedostatečnou přípravou povrchu
Příprava povrchu plastovým aktivátorem pro zvýšení přilnavosti. A dále stříknutí šedým epoxidovým základem.
Namíchaný odstín červené barvy odpovídající čalounění sedadel. Může se zdát, že barva je drahá proti spreji, ale ve výsledku peníze spíše šetří
Přebroušení základovky pod vodou zrnitost 800. Omytí osušení a
odmaštění. Stříkání barvy - 2 vrstvy
Zadní panely jsou dle originálu černo červené

konzole a panely u zadního sedadla
zadní kryty sedaček
prášková struktura do bravy. Dá se použít přímo do báze nebo do laku. Podle toho tvoří různě hrubou strukturu imitující povrch plastu.




Sestavená konzole...
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Honza Honza | E-mail | Web | 29. května 2009 v 12:29 | Reagovat

Hmmm tak to je pecka! Začínám se stydět, za to, jak jsem ty plasty dělal já :( Vzal jsem to sprejem a je pravda, že když se do toho víc dloubne, tak se to oprýskne. Ony ale vůbec ty zadní plasty nebyly v moc dobrém stavu, tak uvažuju, že v budoucnu koupím nové, dají se sehnat. Jinak opět skvělá práce.

2 Honza T Honza T | 29. května 2009 v 21:12 | Reagovat

[1]:
Já jsem to právě sprejem zkoušel na první pokus. A právě že jsme s výsledkem nebyl moc spokojen, a tak jsem vykoušel tenhle postup a musím říct, že to fakt drží jako čert. Na fotkách to z dálky vypadá slušně, z blízka samozřejmě nějaké chyby a vady vidět jsou , nový už to nikdy nebude. Zachránit se dá ale hodně.

3 Shackall Shackall | E-mail | 2. června 2009 v 11:47 | Reagovat

Pánové, hluboce před Vámi smekám. Sám vlastním Buick Park Avenue r.v. 1991, který by mimo jiné potřeboval repasi převodovky jako prase drbání a rozhodně bych si na to sám netroufl... Moc se těším, až vyjedete a držím palce!

4 Honza T Honza T | 3. června 2009 v 21:34 | Reagovat

[3]: Abych  řekl pravdu tak mě od toho také všichni odrazovali. Většina lidí si myslí, že dnes vše musí jít do odborného servisu, ale ono to zase tak složitý není.  Stačí pozjišťovat trochu informací, nějaký solidní manuál a trochu odvahy a času se do toho pustit. Teď mám jistotu, že jsme to udělal tak jak já chci. A když něco nebude fungovat budu nadávat jenom sobě :-)

5 Shackall Shackall | E-mail | 8. června 2009 v 14:03 | Reagovat

Honza T: Tak já si nemyslím, že všechno musí jít do odborného servisu a na lecos si troufnu sám. Nicméně automatickou převodovku jsem nikdy nerepasoval, nikdy jsem o tom neslyšel a teď na vašich webovkách něco podobného vidím poprvé :-) A použít jako testovací vozidlo zrovna svého mazla si moc netroufám :-D Každopádně Vám fandim![4]:

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama